Minggu, 05 Juni 2011

Design blog anda sendiri

Blogspot memberikan kemudahan kepada pengguna bagi mereka bentuk sendiri design bagi blog.Kemudahan ini amat lah berfaedah kepada mereka yang tidak mahir kod CSS.Kalau dulu kita mungkin tercari cari tutorial dalam internet bagaimana untuk mengubah suai blog kita.Kini dengan adanya kemudahan yang disediakan oleh Blogspot ini, kita boleh mengubahnya hanya dengan menekan tetikus sahaja.

Pertama sekali anda perlu masuk ke Blogger
Kemudian pilih Design

Kemudian kelihatan aplikasi baru:Template Designer.
klik pada Template Designer anda akan dibawa ke Blogger Template Designer.

 
Dibahagian ini anda akan dapat mengubahsuai blog anda dengan begitu mudah sekali.apa yang perlu anda lakukan ialah menyusun kedudukan nya mengikut kemahuan anda tanpa menghilangkan widget,bloglist dan aplikasi yang ada.Berdasarkan gambar di atas, Blogger Template Designer ini menyediakan empat aplikasi untuk kita merekabentuk blog iaitu Templates, Background, Layout dan Advanced. 

Pada bahagian Templates, kita boleh memilih jenis-jenis Templates yang disediakan. Ada empat pilihan utama dan setiap pilihan utama ada subpilihan lain. Semuanya berjumlah lebih kurang 10-16 Templates untuk dipilih.

Pada bahagian background kita boleh menukar warna latar belakang blog, atau warna tema.Anda boleh mengekalkan template yang ada,anda boleh menukar gambar latar belakang anda disini.
Selepas menukar background anda boleh pergi kebahagian Layout.Disini kita boleh menyusun atur kedudukan sidebar,column kepada 2 atau 3 column.Kita juga boleh mengubah saiz template.
selamat mencuba.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar